visitors on myspace
DE ATHEÏSTISCHE BUS KOMT ER AAN! | POSITIEF ATHEÏSME <>

DE ATHEÏSTISCHE BUS KOMT ER AAN!

Peterimage7313

PETER VAN MONTFOORT





In Londen ontwikkelt zich momenteel (zomer 2008) een inspirerend initiatief tot een overweldigend succes. Het begon allemaal met een idee dat de 28-jarige Britse komedieschrijfster en journaliste Ariane Sherine lanceerde in haar column in de “Comment is free” sectie van de website van The Guardian, een groot landelijk liberaal dagblad. (25 juni, 2008)

De atheïstische buscampagne in Londen – een succesverhaal

Hierin schreef zij op vrijdag 20 juni 2008:

   "Atheïsten – geef me de vijf!
   Sinds wanneer is het toegestaan de vrees voor God vanaf de zijkant van een bus te verspreiden? Laten we  samenwerken en geruststelling verspreiden.

   Gister liep ik naar mijn werk en zag niet één, maar twee Londense bussen met de vraag: "Maar als de Mensenzoon komt, zal Hij dan geloof vinden op aarde?" (Lucas 18:8 - Nieuwe Bijbel Vertaling). Het lijkt alsof je eeuwenlang op een bus met een verontrustend Bijbelcitaat moet wachten, en dan komen er twee tegelijk. De verdwaalde hoofdletters waren niet het enige onrustbarende hiervan. Er was ook een webadres in de advertentie, en toen ik die site bezocht in de hoop een regelrecht antwoord te vinden op hun nogal indringende vraag, ontving ik de volgende waarschuwing, voor iedereen die niet het "het woord van Jezus aan het kruis" aanvaardt: “Jullie zijn vervloekt, verdwijn uit mijn ogen naar het eeuwige vuur dat bestemd is voor de duivel en zijn engelen.” (Mattheüs 25:41) Dat is dan nogal wat om naar uit te kijken.

   Nu denk ik dat als ik een advertentie op een bus zou willen plaatsen die zou beweren: “Pas op – er is een reusachtige leeuw ontsnapt uit de London Zoo!” of “De stukjes in sinaasappelsap zijn geen fruit maar plastic – drink ze niet of je zal sterven!”,  men mij zou vragen dit te verantwoorden en met bewijs te staven. Maar klaarblijkelijk is er geen bewijs vereist om een advertentie te vertonen die suggereert dat we allemaal de gramschap van de Mensenzoon tegemoet kunnen zien wanneer hij komt, en te verwijzen naar een website die eindeloos lijden voor atheïsten aanbeveelt.

   Stel je voor dat je een echt slechte dag hebt, en het is nog maar half negen 's morgens. Je hebt net het dodelijk sinaasappelsap over de belangrijkste documenten voor je werk gemorst, in de ondergrondse sta je tegen een medereiziger aangedrukt wiens oksels als een biologisch wapen ruiken, je komt te laat op je werk en je enige excuus is “Ik bleef met mijn hand aan de hond plakken”.

   Je stuitert de trein uit, en wordt geconfronteerd met een lijn 168 bus. Die vertelt je dat een man met een baard om zijn gezicht zich voor eeuwig aan jou ergert, net zoals trouwens je baas straks, omdat je weigert zijn bestaan te erkennen, ondanks het feit dat hij te asociaal is om naar beneden te komen en hallo tegen je te zeggen. Je gooit jezelf prompt onder die lijn 168 bus. 

  Toen ik de Advertising Standards Authority belde, vertelde een aardige dame daar dat ze maar twee klachten over de busadvertenties hadden ontvangen, die geen van beiden in behandeling waren genomen omdat “de gebruikte citaten duidelijk uit de Bijbel komen, en er niets in de adverteerders standaard code staat dat het adverteren van een religieuze boodschap verbiedt. En die website valt niet binnen onze verantwoordelijkheid.” 

   Daarna informeerde ik naar een andere, niet gerelateerde advertentie: was het in orde voor Carlsberg te zeggen dat hun bier “waarschijnlijk het beste bier van de wereld” was? Ze dacht van wel: “We hebben geen gegronde klacht tegen hen ontvangen.”

   Daarna zocht ik Carlsberg op via Google en vond hun marketing site, die suggereerde dat het gebruik van het woord “waarschijnlijk” in het begin van hun advertentie Carlsberg voor processen behoed had. 

   CBS Outdoor Advertising, die de advertenties publiceren voor de JesusSaid.org, leveren een zeer verwarrende prijslijst vol “powerpacks’, “supersides” en “T-sides”, speciaal gemaakt om alle hersencellen te vernietigen van iemand die geen label op een bus kan plakken. Maar voor zover ik kon uitmaken, kan men een “sticker voor op een gelede bus” kopen voor slechts 23.400,- pond voor twee weken.

   Hetgeen betekent dat als 4.680 atheïsten dit lezen en we met zijn allen vijf pond bijdragen, het mogelijk is een hard nodige busadvertentie te financieren met de slogan:

“Er is waarschijnlijk geen God. Maak je geen zorgen en ga door met je leven.”
____________________


    Op 6 augustus 2008  schreef Ariane Sherine een vervolg op haar eerdere column, dat deze keer bovendien ook werd overgenomen op de website van de Richard Dawkins Foundation for Reason and Science:


DROMEN OVER EEN REVOLUTIE
   Kom mee in de atheïstische bus, lezers van 'Comment is free'. Je kunt niet meer verliezen dan je angst voor de hel. 

   In juni schreef ik in de 'Comment is free' weblog over de nogal onrustbarende religieuze advertentie die op Londense bussen verschijnen. Op deze advertenties werd naar een website verwezen waarop niet-christenen gewaarschuwd werden dat zij “een eeuwigheid van kwelling in de hel tegemoet gaan” als zij zouden falen Jezus Christus anders dan in extase te erkennen. Een oplossing, suggereerde ik, was als 4.680 atheïsten geruststelling zouden verspreiden door ieder vijf pond bij te dragen voor een busadvertentie met de tekst: 

   “Er bestaat waarschijnlijk geen God. Maak je geen zorgen en ga door met je leven.”

   In aanmerking nemend dat in het artikel ook dodelijk sinaasappelsap, ontsnapte leeuwen en een kleverige hond voorkwamen, dacht ik niet dat iemand het erg serieus zou nemen. Ik dacht dat er een paar opmerkingen van theïsten zouden komen om te zeggen dat ik een bespottelijk mens was, en een paar van atheïsten die zouden zeggen “dat laten ze ons nooit doen”. Zodoende had ik nog helemaal geen strategie of plan, en was ik zeer verrast  toen tientallen commentaren op dit artikel verschenen, die dingen zeiden als “Noteer mij voor vijftig pond! Echt, regel de Paypal gegevens en laten we dit doen”.

   Ik wilde geen geld van mensen inzamelen voordat duidelijk was dat de atheïstische bus op de weg zou kunnen verschijnen. Ik belde de redacteur van 'Comment is free', Matt Seaton, die het hoofd van de National Secular Society, Terry Sanderson,  raadpleegde. Die schreef een commentaar met de aanbeveling dat atheïsten lid moesten worden van de NNS in plaats van een donatie voor de bus te maken. En daar zou het waarschijnlijk mee afgelopen zijn, als een politieke blogger genaamd Jon Worth niet een Photoshop montage gemaakt had van de voorgestelde bus slogan en vroeg of hij een 'Pledgebank' pagina op kon zetten (hetgeen betekent dat mensen geld toe kunnen zeggen in plaats van het onmiddellijk te geven).

   En zo begon op 20 juni de campagne, met een sluitingsdatum van vrijdag 31 juli op 'Pledgebank' – en heel geleidelijk begonnen de wielen van de atheïstische bus te draaien. We hadden maar dertig toezeggingen om mee te beginnen, geen financiering en geen pers (behalve voor het originele stuk), maar individuele blogs begonnen over het idee te rapporteren, waarbij sommigen hun eigen slogans creëerden. Daarna schreef 'Pickled Politics' er tweemaal over, de Richard Dawkins website publiceerde het, en afgelopen donderdag noemde Matthew Parris het in zijn column in de Times, waardoor we plotseling nog tweehonderd toezeggingen kregen. Gedurende deze periode, ondanks veel debat over wat de slogan moest gaan worden, sprong het aantal toezeggingen van 30 naar 877.

 

  De 'Daily Telegraph' zag er niet veel in toen die het verhaal op vrijdag vermeldde, en de helft van de details er uit liet. “Atheïsten falen bij te dragen voor Londense busadvertentie” kondigden ze aan, voorbarig de campagne voor “dood”verklarend, daarbij implicerend dat mensen met een atheïstische levensovertuiging gieriger zijn dan hamsters. “Te weinig ongelovigen hebben echt in hun zakken getast,” vervolgde het stuk. “Een speciaal voor dit doel gecreëerde website heeft maar 877 toezeggingen aangetrokken toen de einddatum bereikt werd op donderdag, veel minder dan de 4.678 mensen die nodig waren.”

   Maar hoewel het waar was dat 877 toezeggingen onvoldoende waren om de advertentie te betalen, hoop ik dat het feit dat 877 atheïsten de moeite namen om in te tekenen voor een campagne, zonder public relations en zonder financiën, en in maar zes weken tijd, bemoedigend moet zijn voor atheïsten overal. Bedankt, alle Cif lezers die het idee aanstond en intekenden – hoewel de slogan nog niet op een bus staat, hebben jullie er aan mee geholpen dat het nationale nieuws bereikt werd, waardoor debat opgewekt werd ( zowel op radiostations als LBC als op het internet) en heeft het naar ik hoop een paar mensen gerustgesteld die echt bang zijn voor het denkbeeld van een hel en boetedoening.

   Misschien zijn de wielen van de bus er tijdelijk afgevallen, maar Jon Worth en ik zijn van plan om het idee in de herfst opnieuw te lanceren, met een nieuwe website en een meer proactieve campagne. Als u hierbij betrokken wilt raken of intekenen, mail me dan alstublieft op ariane@arianesherine.com, dan zullen we u e-mailen wanneer het begint. God mag weten hoever we er mee zullen komen, maar misschien ontketenen we wel een revolutie.

_____________

 

   En inderdaad, op 21 oktober verscheen het volgende artikel van Ariane Sherine gelijktijdig op de site van de 'Guardian' en van de 'Richard Dawkins Foundation for Reason and Science': 


ALLEMAAL INSTAPPEN VOOR DE ATHEÏSTISCHE BUSCAMPAGNE
   Het is echt, het gaat gebeuren: u kunt de eerste atheïstische advertentie op een bus sponsoren – en Richard Dawkins zal uw bijdrage evenaren.

   De atheïstische bus campagne wordt vandaag gelanceerd dankzij de lezers van 'Comment is free'. Door uw enthousiaste respons op het idee om een geruststellende Godvrije advertentie te gebruiken om religieus adverteren tegen te gaan, kan de slogan “Er is waarschijnlijk geen God. Maak je geen zorgen en geniet van het leven” nu een advertentiecampagne op Londense bussen worden – en seculiere vooraanstaande figuren zijn aan boord gesprongen om ons te helpen het geld bijeen te brengen.

   De 'British Humanist Association' zal alle donaties aan de campagne administreren, en professor Richard Dawkins, auteur van de bestseller 'The God Delusion',  heeft ruimhartig aangeboden alle bijdragen te verdubbelen tot een maximum van 5.500 pond, wat ons een totaal van 11.000 pond zal opleveren, als we het volledige bedrag bijeen krijgen. Dit zal genoeg zijn om twee stel atheïstische advertenties te financieren op 30 Londense bussen voor vier weken.

   Wanneer deze bussen op de weg komen zal het de eerste atheïstische reclamecampagne van het Verenigd Koninkrijk zijn. Het is een opwindende ontwikkeling, die ik nooit verwacht had toen ik het idee voor het eerst voorstelde in Cif in juni. Toen was ik er alleen nog maar op gespitst iets terug te doen tegen de religieuze advertenties op het openbaar vervoer, waarop een website vermeld werd waarin niet-christenen verteld werd dat ze “een eeuwigheid van kwelling in de hel” tegemoet konden zien, waarin ze zouden “branden in een meer van vuur”. Toen ik de atheïstische contraslogan (nu ingekort voor meer leesgemak) voorstelde, was de respons uiterst positief, en honderden van u beloofden hun steun na het vervolgartikel.

   Terwijl u dit leest, is een nieuwe advertentiecampagne voor 'Alpha Courses' gaande op de Londense bussen. Als u een Alpha cursus bezoekt, zult u opnieuw verteld worden dat u, tenzij u in Jezus gelooft, tot de hel zal worden veroordeeld. Er bestaat geen twijfel over dat adverteren effectief kan zijn, en religieuze advertenties hebben bijzonder veel effect op degenen die kwetsbaar zijn, en uit angst willen zij dan wel geloven. Het werk van religieuze organisaties wordt makkelijker gemaakt  omdat er geen openbaar zichtbare uitingen zijn om hun dreiging met eeuwige verdoeming te weerleggen.

   De atheïstische buscampagne is er op gericht dit te veranderen. Behalve de slogan zullen de advertenties de adressen vermelden van seculiere, humanistische en atheïstische websites, zodat lezers meer kunnen uitvinden over het atheïsme, als een positief en bevrijdend alternatief voor religie. We hebben ook een interactieve campagne website en een Facebook groep opgezet, zodat de vragen die de advertenties opwerpen in het openbaar bediscussieerd kunnen worden.

   'CBS Outdoor', de busadvertentie onderneming, zal de atheïstische advertenties in januari in omloop brengen als het geld bijeen gebracht is – maar we hebben uw hulp nodig om dit te laten gebeuren.

   Uw donaties zullen het atheïsme een beter zichtbare aanwezigheid in het Verenigd Koninkrijk geven, de dag goed laten beginnen voor mensen die naar hun werk onderweg zijn, en hopelijk mensen aansporen voor hun atheïsme uit te komen. Zoals Richard Dawkins zegt: “Deze campagne om alternatieve slogans op Londense bussen te plaatsen zal mensen aan het denken zetten – en denken is een gruwel voor religie.

______________


   Het verhaal begint nu pas werkelijk op gang te komen, en hoe! Want al twee dagen later, op donderdag 23 oktober, kan Ariane Sherine  in haar column melden:


"WAARSCHIJNLIJK" DE BESTE ATHEÏSTISCHE BUS CAMPAGNE OOIT 
   Dank u! Nu dat u de campagne zo’n overweldigend succes gemaakt hebt, moeten we eens gaan nadenken over wat we verder gaan doen.  Heel erg bedankt aan iedereen die heeft bijgedragen aan de atheïstische bus campagne. Terwijl ik dit schrijf, is het totaal zojuist de 83.000,- pond (zonder 'Gift Aid') overschreden. (vert.: 'Gift Aid' is een belasting ontheffing voor gelden die aan Britse charitatieve instellingen worden geschonken. De donatie wordt behandeld alsof de donor het basistarief belasting al afgetrokken had. De liefdadigheidsinstelling kan dan de belasting terugvorderen om de waarde van de donatie te vergroten.)

   Een werkelijk verbazingwekkende hoeveelheid om in twee dagen tijd bijeen te brengen (zelfs de inzamelende website, 'Just Giving', zegt dat zij nog nooit zoveel steun voor een campagne hebben ondervonden). U heeft ons geholpen de koppen van het nationale nieuws te bereiken, waardoor atheïsten meer stem hebben gekregen, en om debat te genereren op TV, radio en in kranten wereldwijd. Zonder u zou dit niet mogelijk zijn geworden, en we zijn extreem dankbaar voor uw steun.

   Er is een opwindend peil van debat geweest over de campagne. Velen van u hebben gevraagd waarom het woord “waarschijnlijk” in de slogan is opgenomen, en gemeld dat u de voorkeur zou geven aan de woorden “Er is geen God”. Hoewel ik deze mening volkomen begrijp, is er een vitale reden voor het invoegen van “waarschijnlijk”: net zoals met de Carlsberg advertentie, omzeilt het waarschijnlijk de advertentie regulering (in het bijzonder punten 3.1, 3.2, 5.1, 8.1, 9.1 en 11.1 in de algemene regels van de CAP code, die de niet-omroep advertenties in het Verenigd Koninkrijk reguleren). Naar mijn mening zou geen van beide versies van de slogan de code overtreden, maar CAP heeft geadviseerd dat “het opnemen van het woord ‘waarschijnlijk’ het minder waarschijnlijk maakt belediging te veroorzaken, en daarmee de advertentie code te overtreden.”

   Er is nog een reden waarom ik de voorkeur geef aan “waarschijnlijk”: het betekent dat de slogan nauwkeuriger is, omdat hoewel er helemaal geen wetenschappelijk bewijs is voor het bestaan van God, het ook onmogelijk te bewijzen valt dat God niet bestaat (of dat wat dan ook niet bestaat). Zoals Richard Dawkins zegt in 'The God Delusion', te zeggen “er bestaat geen God” is het innemen van een geloofsstandpunt. Hij schrijft: “Atheïsten hebben geen geloof; en rede alleen kan iemand niet tot de totale overtuiging leiden dat iets definitief niet bestaat”. Zijn woordkeuze in het boek is “bijna zeker”; maar hoewel dit dichterbij komt aan wat de meeste atheïsten geloven, is “waarschijnlijk” korter en meer pakkend, hetgeen helpt bij adverteren. Ik denk ook dat het woord luchthartiger is, en het op een of andere manier de boodschap positiever maakt.

   Veel mensen hebben gevraagd hoe de extra gelden gaan worden besteed. En terwijl iedereen in het campagne team verrukt is over de ingezamelde hoeveelheid, hadden we echt nooit verwacht dat de campagne ons tot zulke grote hoogte zou opstuwen, en hadden we alleen maar gepland om eventueel extra geld  te besteden om kleinere advertenties in de bussen te kopen. We hopen nu de campagne door het hele Verenigd Koninkrijk te laten lopen, maar buiten Londen moeten we denken aan aanplakborden en treinen in plaats van bussen, aangezien de firma Stagecoach veel regionale busdiensten exploiteert,  en waarschijnlijk onze advertenties niet zal accepteren, daar haar eigenaar Brian Souter een evangelische christen is.

   Maar wat er ook gaat gebeuren, iedere penny van het totaal wordt regelrecht aan de atheïstische advertenties besteed. Als u een meer innoverend idee heeft over hoe we meer effectief kunnen adverteren buiten Londen, een advertentie slogan uw voorkeur heeft  om te gebruiken in toekomstige campagnes,  of een idee waarheen we onze campagne vanaf hier moeten richten, laat het ons weten – we lezen ieder commentaar.

   Tenslotte, nogmaals dank aan ieder die heeft bijgedragen aan deze campagne, commentaar geleverd heeft in de discussie, er over geblogd heeft, koppelingen naar een site of verhaal geleverd heeft, lid geworden is van de Facebook groep, koppelingen doorgestuurd heeft aan vrienden, of een grappige, vriendelijke of steunende opmerking geplaatst heeft op de JustGiving  pagina. Atheïsten hebben zich werkelijk verenigd om van zichzelf te laten horen, en het is opwindend te verbeelden wat we in de toekomst zouden kunnen bereiken. “The sky is the limit”, en zoals een commentaar op de donatiepagina zei: “Ik hoop dat dit nog maar het begin is."

   Vert.: Op het moment (07/11/2008) van schrijven van dit artikel is het totaal ingezamelde bedrag alweer gestegen tot 117.661,- pond. Samen met de van de belasting te ontvangen Gift Aid vormt dit een totaalbedrag van 141.995,- pond, oftewel € 174.850,- Dit is zestien maal het streefbedrag en toont aan hoeveel mensen de religieuze zendingsdrift zat zijn. Ook u kunt daar uitdrukking aan geven want de inschrijving is nog steeds open! .

   De commentaren die de donoren op de inzamelingssite bij hun donatie plaatsen, zijn de moeite van het lezen beslist waard. Nog beter is natuurlijk daar zelf ook een duit in 't zakje te doen en uw zegje te doen.

   Op die site vindt u veel typisch Britse humor, pakkende 'oneliners' en ontroerende hartekreten. Onder de donoren zag ik ook bijdragen uit de Verenigde Staten, Nieuw Zeeland, Australië en Litouwen. Mijn persoonlijke favoriet is het begeleidend commentaar van Peter Waine:

    "Als god gewild zou hebben dat we in hem geloven, zou hij wel hebben bestaan." 

   En natuurlijk ook dat van Chris Shaw:

  "Als god bedoeld had dat wij religieus zouden zijn, zou hij ons geen hersens hebben gegeven."

    Inmiddels heeft de publiciteit ook het buitenland bereikt. Tot heden hebben kranten in de VS, Zweden, Italië (4 st.), Spanje (3 st.), Portugal, Polen (2 st.), Zuid Afrika, Ierland over dit project verslag gedaan. Ook ons aller onvolprezen Nederlands Dagblad heeft hierover een artikel geschreven, hoewel iets minder opgetogen.

______________


UPDATE LONDENSE BUS CAMPAGNE – 30 NOVEMBER, 2008
   De inzamelingsactie op 'Just Giving' loopt nog steeds als een trein, of moet ik zeggen, als een Londense stadsbus? Een geweldige impuls hiertoe werd – onbedoeld - gegeven door ene Mary Kenny. Mary is rooms-katholiek en is tot aan haar zestiende levensjaar in een nonnenklooster geïndoctrineerd. (Verscheiden briefschrijfsters hebben mij al overtuigd van de onuitwisbare indruk die de dagelijkse omgang met deze verzuurde en gefrustreerde vrouwen op hun leven heeft nagelaten, in de vorm van levenslange littekens op de ziel.) 

   In een column in 'The Guardian' op 24 oktober schreef Mary Kenny naar aanleiding van dit initiatief onder andere: “In plaats van te ontspannen en van het leven te genieten, zijn de meeste atheïsten die ik ontmoet heb zwaarmoedige stakkers met de deprimerende en nihilistische boodschap dat het leven geen doel heeft, dus wat is nog de zin ergens van?” 

   En deze is ook mooi: “Je hoeft alleen maar één van hun vervelende begrafenissen te bezoeken om dat in te zien – daar ga ik nooit meer heen, om alleen maar miserabel gemaakt te worden.” 

   Droom gerust verder, Mary, wij weten maar al te goed dat gelovigen dit leven onbelangrijk vinden, en toeleven naar de beloofde eeuwige gelukzaligheid in een hiernamaals, zolang ze maar aan de geboden van hun geestelijkheid voldoen, of naar eeuwige verdoemenis en kwelling als ze dit niet doen. Dat er nog een alternatief bestaat, kunnen ze zich niet (meer) indenken. Helaas. En wat die begrafenissen betreft Mary, dit is voor weldenkende mensen gelegenheid om waardig afscheid te nemen van een dierbare die zijn of haar leven voltooid heeft, en die voor hen iets betekend heeft of zal blijven betekenen. Misschien dat in Ierland een katholieke overledene onder geestdriftig feestgeruis met behulp van alcohol naar zijn of haar persoonlijk vagevuur wordt gezonden, maar in het beschaafde West Europa doen we dit anders. Probeer daaraan te wennen.

   Haar ontboezeming kreeg alle aandacht die het verdiende, niets dus. Maar op 24 november kreeg Mary weer een kans. Inmiddels had de actie zo’n vaart gekregen dat verscheidene donateurs het idee opperden om ook in hun stad deze advertenties te gaan voeren, onder anderen ook in Dublin. Dit  alarmerende prospect spoorde haar aan opnieuw een column te schrijven, ditmaal in 'The Irish Independent'. Haar samenvatting van de feitelijke gegevens over deze actie bevatte zoveel onjuistheden dat het een blogger met referentie naar de naam van de krant deed opmerken: “Ook onafhankelijk van feiten”. Maar die blunders heeft de krant intussen rap van haar website verwijderd, en ze doen er eigenlijk ook weinig aan toe.

   Veel opmerkelijker zijn de volgende citaten uit haar proza:

   “Ik ben er van overtuigd dat het injecteren van atheïsme in de cultuur regelrecht verantwoordelijk is voor de toename in drugsmisbruik, in misdaad en, meer specifiek, in de vijfvoudige toename in zelfmoorden die we in de afgelopen 25 jaar op deze eilanden hebben gezien.”

   “Een leven zonder spirituele zingeving, of de morele grenzen van de Tien Geboden – is een levende hel.”

   “Groot-Brittannië werd afgelopen maand immens geschokt door de bekendmaking van de tragedie van ‘Baby P’, en het getroebleerde leven van dit kinds jonge leven wordt gezien als een maar al te correcte veroordeling van een aspect van het huidige Britse leven.”

   “Dat is een leven zonder morele beperkingen; waarin vaders van hun kinderen weglopen omdat de staat voorziet in alle welzijn; waarin relaties oppervlakkig zijn, en een verscheidenheid aan vriendjes en seriematige stiefvaders voorbijkomen; waarin de moeders hun dagen besteden aan het roken van drugs, het drinken van wodka en het op internet naar sekscontacten zoeken, terwijl hun kinderen sterven door een gebroken rug – omgeven door vuil en uitwerpselen, dode muizen en slangen.”

   Deze spirituele oprispingen van een misleide geest trokken wel de aandacht, en hoe! De volgende dag reeds stuurde Simon Bishop, een van de donateurs van het eerste uur met destijds een bijdrage van 2.000 pond (!) , opnieuw een bijdrage als protest, vergezeld van een uit het hart gegrepen maar helaas obscene verwensing die door de webmaster van de site verwijderd moest worden. Deze keer stortte de gulle gever 3.000 pond om aan zijn overtuiging kracht bij te zetten! Hierin stond hij niet alleen. Tot gisteravond toe stortten zo’n vijfentwintig andere welwillenden -  opnieuw of voor het eerst – gezamenlijk nog eens 140 pond in naam van Mary Kenny. 

   Het gebeuren riep bij mij herinneringen op aan een in mijn jeugd vaak gehoorde bezwering: “Wees gegroet Maria, gij zijt de gezegende onder de vrouwen …..” Want samen met de organisatoren en alle sympathisanten ben ik Mary zeer erkentelijk voor haar bijdrage aan deze discussie. Keep it up, Mary, please! 

   Ware het niet voor de gebruikte woordkeuze en stijl, dan zou men Mary’s ontboezemingen nog kunnen houden voor de domme borrelpraat door laagopgeleide arbeiders op hun avond uit in zo’n oergezellige Ierse pub. Maar het feit dat we hier met een hoogopgeleide vrouw te maken hebben, zoals blijkt uit haar curriculum vitae op internet, is het werkelijk verontrustende aspect aan deze zaak. Want deze uitlatingen tonen onweerlegbaar aan hoe religie ook de geest van overigens intelligente mensen kan corrumperen. En dat toont pas werkelijk aan hoe gevaarlijk religie kan zijn voor de samenleving. Uit Mary’s betoog  komt een nauwelijks onderdrukte blinde haat aan het licht voor iedereen met een opvatting anders dan de hare. Mensen die daarom aansprakelijk worden gesteld voor all ontsporingen in de moderne samenleving. Sorry Mary, zei ik daarnet ‘blinde haat’? Dat moet dan weer door de drugs en drank gekomen zijn (en ik heb ook al een half uur geen seks meer gehad, en ben nog maar net klaar met het mishandelen van mijn kinderen ….), want ik bedoelde daarnet natuurlijk ‘christelijke naastenliefde’. Maar, genoeg over Mary Kenny.

   Want zoals ik al zei, de actie beleeft een ongekend succes. Volgens één bron is er al vanuit 152 landen op gereageerd. Plannen om ook in Australië deze actie te voeren zijn helaas gestrand doordat de advertenties zonder opgave van redenen werden geweigerd. Maar aan de andere kant van de wereld, en waarschijnlijk geïnspireerd door deze actie heeft de 'American Humanist Association' 40.000 dollar besteed aan een advertentie campagne die half november van start ging en nog de hele maand december gaat voortduren. In deze dagen voor Thanksgiving en Christmas rijden in Washington DC nu bussen rond met daarbinnen een poster die aanmaant: “Waarom in God geloven? Wees gewoon goed om het goed zijn.”

   Intussen is vandaag, 30 november, 2008, alles inbegrepen, een totaal bereikt van 181.064 euro. Daar kunnen wel een aantal advertenties voor geplaatst worden.

______________

TWEEDE UPDATE - 19 JANUARI 2009

Persbericht:

ATHEÏSTISCHE BUS CAMPAGNE BEGONNEN IN UNITED KINGDOM

Dinsdag, 6 januari 2009 - De eerste atheïstische advertentiecampagne ooit begint deze week, met 800 bussen die de slogan voeren “There’s probably no God. Now stop worrying and enjoy your life” rijdend in steden over heel Engeland, Schotland en Wales, met duizend advertenties in de Londense ondergrondse en twee grote LCD schermen in Oxford Street. De campagne, die gesteund wordt door professor Richard Dawkins en de 'British Humanist Association', is de reactie op een serie evangelisch christelijke advertenties die in juni 2008 op bussen getoond werd, met verwijzing naar een website waar gesteld wordt dat alle niet-christenen naar de hel gaan. Comedy schrijfster Ariane Sherine stelde de rationele, positieve slogan voor om mensen gerust te stellen die mogelijk door de evangelische advertenties gealarmeerd waren.
De Atheist Bus Campaign’s donatiefase werd in oktober gestart, met het doel slechts £5.500 bijeen te brengen. Er werd echter binnen vier dagen £100.000 verzameld uit individuele bijdragen van het publiek. Er is nu meer dan £135.000 gestort, waardoor het originele streefbedrag 24 maal overtroffen werd.

   Er zullen vier nieuwe atheïstische advertenties (zie onder) geplaatst worden in het Londense ondergrondse netwerk vanaf maandag 12 januari, met citaten van beroemde atheïsten:

   “Ik ben een atheïst, dat is alles. Ik geloof dat er niets is dat we kunnen weten behalve dat we aardig voor elkaar moeten zijn en voor andere mensen doen wat we kunnen.” - Katherine Hepburn

   “Is het niet genoeg te zien dat de tuin prachtig is zonder te moeten geloven dat er achterin ook elfjes zijn?” - Douglas Adams

   “Ik geloof niet in een persoonlijke God en heb dit nooit ontkend maar het duidelijk tot uitdrukking gebracht.” - Albert Einstein

   “Dat het nooit weer komt is wat het leven zo aardig maakt.” – Emily Dickinson


   De ondergrondse advertenties werden vandaag onthuld ter gelegenheid van het lanceren van een Central London campagne door professor Dawkins, 'Father Ted' TV-schrijver Graham Linehan, columnist en BHA president Polly Toynbee en filosoof A.C. Grayling.
Bovendien zullen twee grote LCD-schermen (8 m2 en 4 m2) in Oxford Street (gesitueerd tegenover Bond Street ondergrondse station) een bewegende versie van de atheïstische slogan vertonen.
   Ariane Sherine, initiatiefneemster van de 'Atheist Bus Campaign', zegt: “Je moet eeuwen wachten op een bus, en dan komen er achthonderd tegelijk. Ik hoop dat dit de dag maakt voor mensen en ze onderweg naar hun werk laat glimlachen.

   Hanne Stinson, chief executive van de 'British Humanist Association', zegt: “De ongelofelijke respons op de Atheist Campaign laat zien hoeveel atheïsten in de wereld om een stem gezocht hebben. Nu dat de bussen overal in het land lopen, ben ik er van overtuigd dat iedereen met een niet-religieuze overtuiging die één van deze bussen op straat ziet, verrukt zal zijn te zien wat deze verbazende oproep bereikt heeft.”

   De bussen zullen rijden in Londen, Manchester, Birmingham, Glasgow, Edinburgh, York, Leeds, Newcastle, Dundee, Sheffield, Coventry, Devon, Liverpool, Wolverhampton, Swansea, Newport, Rhondda, Bristol, Southampton, Newcastle en Aberdeen.

   Sinds haar donatiefase begon in oktober heeft de Atheist Bus Campaign atheïstische organisaties wereldwijd geïnspireerd om hun eigen buscampagnes te organiseren. De Spaanse Vereniging van atheïsten en vrijdenkers lanceert bussen over heel Barcelona vandaag met de Engelse slogan vertaald in het Spaans. De Italiaanse Vereniging van atheïsten, agnostici en rationalisten heeft ook een buscampagne gepland, en de 'American Humanist Association' heeft al atheïstische busadvertenties uitgebracht in Washington DC.

_____

Bron: http://www.atheistbus.org.uk/


twitter-icon-64


OVERIGE ARTIKELEN/SITE MAP


Alle vertalingen van artikelen © Peter van Montfoort