visitors on myspace
HOE WEET JE DAT GOD NIET BESTAAT? | POSITIEF ATHEÏSME <>

HOE WEET JE DAT GOD NIET BESTAAT?

image7313

FRANK R. ZINDLER







Gelovige: "Hoe weet je dat God niet bestaat? Welk bewijs heb je daarvoor?"

Atheïst: "Hoe weet jij dat de Paashaas niet bestaat? Hoe weet je dat de Kerstman niet bestaat? Heb je het bestaan van Thor en Osiris weerlegd?"

 Gelovige: "Nee, serieus! Dat zijn slechts door mensen verzonnen mythes. Ik heb het over God!"

 Atheïst: "Wel, de bewijslast om het bestaan  van een godheid aan te tonen ligt bij jou. Ik hoef het negatief niet te bewijzen. De bewijslast ligt altijd bij de persoon die het bestaan ergens van beweert."

 Gelovige: "Daar neem ik geen genoegen mee. Jij moet bewijzen dat mijn god niet bestaat."

 Atheïst: "Jouw god? Enkelvoud? Hoe weet je dat er niet massa’s goden bestaan? Heb je het bestaan van godinnen weerlegd?"

 Gelovige: "Doe niet zo dwaas! Ik heb het over het bestaan van God – de schepper van het universum."

 Atheïst: "Ah! Nu komen we ergens! Je hebt het over mij!

 Gelovige: "Sinds wanneer ben jij God?"

 Atheïst: "Sinds iets langer dan een oneindige periode van tijd. Jou heb ik natuurlijk pas drie minuten geleden geschapen."

 Gelovige: "Dat is onzin! Ik ben zevenenvijftig jaar oud!"

 Atheïst: "Natuurlijk denk je dat: Ik heb deze herinneringen in jou gecreëerd, en ik heb het geheugen van ieder ander ook gewijzigd, om het te laten lijken alsof je er vóór drie minuten geleden ook al was."

 Gelovige: "Ik neem aan dat je mijn geboortebewijs ook geschapen hebt! Wat voor bewijs heb je ter ondersteuning van zo’n absurd idee?"

 Atheïst: "Ah! Dus je begint te begrijpen dat de bewijslast bij de persoon ligt die de bewering maakt van God’s bestaan. Vind je niet dat je de bewering dat ik god ben moet proberen te weerleggen?"

 Gelovige: "Nou, misschien. Als jij god bent, waarom verricht je dan niet een wonder?"

 Atheïst: "Goeie vraag. Helaas verricht ik geen wonderen meer. Als ik zou willen, kan ik dat wel, maar ik heb besloten dat van nu af aan, de mensen in mij moeten geloven op basis van godsvertrouwen. Als god zijnde, heb ik net je gedachten gelezen en ik zie dat je denkt dat je me door marteling tot een bekentenis zou kunnen dwingen dat ik God niet ben. Wel, zet dat maar uit je hoofd. Ik zou heel goed kunnen besluiten voor te wenden dat ik pijn lijd, en allerlei dwaze dingen bekennen. Maar geloof maar dat ik je voor alle eeuwigheid zou bestraffen na je dood!"

 Gelovige: "Hé, dat is geen geldig argument. Er zou niets zijn dat ik ooit zou kunnen doen om jouw bewering van goddelijkheid te weerleggen. Je zou daar altijd onderuit kunnen komen door te beweren dat je het na mijn dood zou kunnen aantonen!"

 Atheïst: "Precies! Je ontdekt hoe onmogelijk het is om een negatief te bewijzen. Maar je bent een nog veel belangrijker les aan het leren."

 Gelovige: "Wat dan?"

 Atheïst: "Je leert dat het dom is te redetwisten over beweringen die zelfs in de verbeelding niet getest kunnen worden. Voor iedere test die je zou kunnen voorstellen te proberen, zou ik met een manier komen om jouw net te ontwijken – precies op dezelfde manier als predikanten zeggen dat jouw God zich niet in wil laten met mijn testen. Mijn claim tot goddelijkheid kan niet op de proef gesteld worden. Jouw beweringen over de goddelijkheid van Jehova of Jezus kunnen evenmin beproefd worden. Als ik mij op jouw god beroep om mij door de bliksem te treffen als ik het verkeerd heb, kan ik je garanderen dat er niets zal gebeuren. Jouw God zal daar niet meer in betrokken raken dan ik. Beweringen die zelfs in de verbeelding niet beproefd kunnen worden zijn zonder betekenis. Ze kunnen zelfs niet onwaar zijn. We hoeven onze tijd niet te verknoeien met ze te weerleggen. Jij gaat je tijd niet verkwisten met het weerleggen van mijn claim tot goddelijkheid, en geen verstandig mens zal zijn tijd verkwisten met het proberen het bestaan van jouw onbewijsbare god te weerleggen. Zou je per ongeluk echter een bewering maken over jouw gegadigde voor goddelijkheid die wel getest kan worden, dan zullen verstandige mensen de tijd nemen om aan te tonen dat de testresultaten negatief uitvallen. Maar in het algemeen zal niemand zijn tijd verknoeien om te bewijzen dat Jehova en ik geen goden zijn."

_____

© American Atheist Press


twitter-icon-64



OVERIGE ARTIKELEN/SITE MAP

Alle vertalingen van artikelen © Peter van Montfoort